Свято Трьох Королів
У Польщі 6 січня відзначається свято Трьох Королів (пол. Święto Trzech Króli), або Богоявлення (пол. Objawienie Pańskie). Традиція свята переносить нас в біблійні часи, коли на землі народився Христос, а волхви прийшли до нього на уклін.
День Богоявлення з 2011 року в Польщі є державним вихідним. Користуючись вільним днем, безліч людей проводять його на богослужіннях, а потім на вулицях в карнавальних ходах і виставах. Зараз в 308 містах Польщі повним ходом йде підготовка до ходи трьох королів.
Хода трьох королів проходить в Польщі вже 8-й раз і стає подією міжнародного масштабу. Яскравий костюмований карнавал з співами, яслами, різдвяними зірками, Ісусом, Марією, Йосипом, ангелами і бісами, і звичайно Трьома королями, які прийшли поклонитися Христу, завершує різдвяний цикл в Польщі.
У Польщі свято Трьох королів має свої традиції, що пов’язані з костелом і вірою. Є і більш сучасні починання, але все ж традиційні підвалини зберігаються і навіть міцніють.
Саме свято має довшу історію, ніж святкування Різдва. Історія свята сягає корінням в Євангеліє, де описані події принесення дарів волхвами Немовляті Ісусу. Принесли вони йому смирно, ладан і золото. В ясла, де народився Спаситель, їх привела Віфлеємська зірка.
Хто ж ці троє, хто прийшов вклонитися новонародженому Спасителю людства? До цих пір немає точної відповіді на це, мабуть, найпоширеніше питання. Чи були вони царями – теж загадка. Волхви все ж таки – не царські особи, а скоріше маги або мудреці. Але в польській традиції вони відомі як Три короля.
Ті, хто читав Біблію, а точніше Євангеліє, знають, про які події йде мова. Але навіть той, хто священну для християн книгу не відкривав, теж щось чули про трьох королів – або волхвів.
Згадані лише одного разу, в Євангелії від Матвія, волхви зі сходу приносять немовляті Христу дари. Але що вони означають?
Цей момент в Євангелії вказує на особливе значення, яке волхви надавали немовляті. Тут варто придивитися до опису Євангеліста, адже тут важливі деталі. Матвій вказує, звідки прийшли волхви: зі Сходу. А в східній традиції наближатися до правителя без приношення дарів було не можна. Тобто даний епізод важливий своєю символікою: волхви, а в католицькій традиції – Три королі – не іудеї, а жителі інших земель, приносячи подарунок немовляті Ісусу, визнають в ньому і свого правителя – Царя царів.
Їх імена умовні, але саме вони вкоренилися у свідомості християн: Каспар, Мельхіор і Бальтазар. Зовсім умовні подарунки, принесені Христу. Адже важлива їх символіка. Вона знову і знову вказує на Христа як на Царя і Спасителя.
Ладан вважався дорогим і цінним подарунком. Особливо його цінність полягала в духовному призначенні. За допомогою ладану в храмах здійснюється кадіння – символ жертви Богові. Кадіння робить священик, а значить, волхви, приносячи в подарунок ладан, визнаючи Божественну сутність Ісуса, вказують читачам Євангелія на те, що Христос – Первосвященик і принесе жертву Богу.
Золото споконвіку вважалося божественним металом. Ним прикрашали і досі прикрашають предмети, пов’язані з образом Бога. На іконах, на символічних предметах храмового і літургійного начиння – усюди ми зустрінемо або золото або позолоту. Золото було ознакою високого становища. Царі носили головні убори, зроблені з використанням цього металу, воно могло бути і знаком мудрості. Піднесене Царю царів золото було визнанням його мудрості і влади над усіма без винятку народами.
Смирна – пахощі, що використовувалися в давнину в ритуалі поховання покійних. Вона була піднесена як символ жертви самого Христа, яку йому тільки належить принести в спокутування гріхів людства. Його смерть стане дорогою до вічного життя всіх людей, це підкреслює символізм подарунків, принесених волхвами Спасителю і в цьому сенсі перегукується з піднесеним ладаном.
На згадку цієї події в Польщі в костелах відбувається освячення золота і ладану, який укорінився на стику XV-XVI ст., а також крейди і води. Вода тут не випадкова, адже в давнину в цей день всі християни святкували Хрещення Господнє. Зараз Хрещення святкується в інші дні.
Часто в Польщі на дверях можна побачити написані крейдою три букви K+M+B. Що це за літери? Так ось, в Польщі вони вважаються ініціалами Трьох королів. Освяченою в костелі крейдою на двері наносять їх ініціали і поточний рік. В оригіналі це виглядало інакше – C+M+B. Із латині це можна розшифрувати так: Christus Mansionem Benedicat – Христе Боже, Благослави цей будинок. Версію K+M+B можна назвати характерною для Польщі, в інших традиційно католицьких країнах на дверях буде саме C+M+B. Легенда про «Трьох королів» з’явилася в Польщі в Середньовіччі, можливо, тому вона глибоко вкоренилася в свідомості поляків, тому до цих пір пишуть K замість C, пояснюючи це саме іменами волхвів, а не абревіатурою з латині.
Освяченим ладаном кадили будинки. Це повинно було вберегти від хвороб і сил зла. Освяченим золотом проводили по всій довжині шиї, що також було направлено на захист людини від недуг і злого ока.
По традиції, на свято Богоявлення у Польщі печуть мигдальний солодкий пиріг. У ньому ховали один цілий мигдальний горіх, і той, хто його знаходив, оголошувався мигдальним королем. Вважалося, що знайти в торті горіх віщує удачу. Відома традиція, згідно з якою діти ходили по домівках, співали колядки на Трьох королів, за що отримували «Щедрик» (пол. Szczodraki) – смачні рогалики, спечені спеціально до свята.
Багато традицій збереглися до нашого часу. Значущість свята підкреслює і ставлення до нього держави. 6 січня в Польщі є вихідним. Зроблено це для того, щоб кожен мав можливість відвідати храм.