Варшавська Сирена протягом століть
Головний символ Варшави – Сирена, або русалка. Історія варшавської символіки бере початок ще в середньовіччі. На прикладах дивовижних зображень пропонуємо вам простежити, як змінювався і інтерпретувався образ Сирени з 15 століття до сучасності.
Сучасна Сирена: герб Варшави
Автор найбільш відомого і загальноприйнятого малюнка варшавської Сирени – Фелікс Щенсни Кварта. Саме його русалка в 1938 році удостоїлася честі стати символом польської столиці і залишитися відображеною на гербі Варшави. Сирена, обрана в офіційному конкурсі представляти столицю Польщі, гармонійна і прекрасна.
В її образі немає нічого зайвого – в одну руку художник вклав їй меч, а в іншу щит – символи влади і готовності захищати громадян. Увінчаний герб зображенням корони-нагадування, що саме в Варшаві мешкали всі монархи країни.
Перше зображення Сирени: історичний друк 1400 року
Образ Сирени, що нагадує жінку з риб’ячим хвостом, не відразу закріпився в польській культурі. Найперше з зображень, що дійшло до нас – офіційна печатка 1400 року – втілює древній міфологічний образ сирени. Ми бачимо тут фантастична істота з тілом і головою жінки, крилами птаха і лапами дракона.
Версії про походження такого уявлення про Сиренку розходяться: з одного боку, дивовижна жінка-звір нагадує давньогрецьку Сирену, з іншого – казковий образ міг бути навіяний поєднанням рис дракона і грифона, що стали символами інших польських міст.
Сирена 19-20 століть: план каналізації
Варіант Сирени, найбільш наближений до русалки Фелікса Щенси Кварта, був прийнятий тільки в 18 столітті. Сувора русалка, яка войовничо піднімає меч, з тих пір стала прикрашати варшавський герб. Образ Сирени настільки припав до душі мешканцям Варшави, що жінку з хвостом риби почали зображати на листівках, документах, важливих паперах.
На зображенні ми можемо розглянути інтерпретацію цієї істоти, відбиту на плані системи міської каналізації. Малюнок був створений на початку 20 століття, і зберігається зараз у варшавському архіві.
Сирена в стилі ар-деко
Одним з найбільш незвичайних і витончених малюнків варшавської сирени можна по праву вважати творіння Стефана Норбліна, представника напрямок ар-деко. У 1915 році художник представив свою роботу на конкурсі емблеми міста. Особлива витонченість роботи і прекрасне промальовування складних деталей були високо оцінені суддями, проте на міську печатку русалка Норбліна не потрапила.
Для герба були обрані більш прості і впізнавані образи. Однак Сирена саме цього художника зайняла чільне місце в історії польського мистецтва.
Сирена пропагандистська
Нові історичні реалії змінювали зовнішність варшавської русалки. Під час війни з радянськими комуністами влада польської столиці підпорядкувала древній художній образ політичним потребам. На картині Владислава Скочиляса «Warszawo, do broni!» (Варшаво, до зброї!), що створена між 1919-1921 роками, зображена нова Сирена – войовнича жінка з драконячими лапами, грізно піднімає меч на ворога.
Пропаганда мала свій вплив: Варшава відстояла свою незалежність від посягань більшовиків. Однак естетичну цінність образ Сирени-войовниці, готової захистити місто, не втратив і по сей день.
Декоративна Сирена
Зовсім інше трактування міфічної істоти запропонував в 1900 році Маріан Вавженецький. Свою увагу символіст загострив на зображенні Сирени, як втілення жіночності.
У створеному орнаментальному образі художник підкреслив прекрасні вигини жіночого тіла і надав казковій суті більше людяності: звична луска або лапи дракона замінені химерним сплетінням до низу ногами, які перетворюються в гілля рослини.
Сирена Пабло Пікассо
Варшавська Сирена надихнула і знаменитого художника Пабло Пікассо. До 1953 року на стіні однієї зі звичайних варшавських квартир красувався величезний малюнок Сирени, промальований вугіллям. Цей малюнок Пікассо зробив в 1948 році під час свого візиту до Польщі.
Ми бачимо, що русалка відомого експресіоніста озброєна не середньовічним мечем, а звичайним молотком. Проіснувала ця оригінальна інтерпретація недовго – на прохання мешканців будинку влада зафарбувала малюнок.