Варшавська Сирена протягом століть

Варшавська Сирена протягом століть

Варшавська Сирена протягом століть

Головний символ Варшави – Сирена, або русалка. Історія варшавської символіки бере початок ще в середньовіччі. На прикладах дивовижних зображень пропонуємо вам простежити, як змінювався і інтерпретувався образ Сирени з 15 століття до сучасності.

Сучасна Сирена: герб Варшави

Автор найбільш відомого і загальноприйнятого малюнка варшавської Сирени – Фелікс Щенсни Кварта. Саме його русалка в 1938 році удостоїлася честі стати символом польської столиці і залишитися відображеною на гербі Варшави. Сирена, обрана в офіційному конкурсі представляти столицю Польщі, гармонійна і прекрасна.

Варшавська сирена, герб столиці, 1938

Варшавська сирена, герб столиці, 1938

В її образі немає нічого зайвого – в одну руку художник вклав їй меч, а в іншу щит – символи влади і готовності захищати громадян. Увінчаний герб зображенням корони-нагадування, що саме в Варшаві мешкали всі монархи країни.

Перше зображення Сирени: історичний друк 1400 року

Образ Сирени, що нагадує жінку з риб’ячим хвостом, не відразу закріпився в польській культурі. Найперше з зображень, що дійшло до нас – офіційна печатка 1400 року – втілює древній міфологічний образ сирени. Ми бачимо тут фантастична істота з тілом і головою жінки, крилами птаха і лапами дракона.

Варшавська сирена, зображення XV ст. на карті XIX ст.

Варшавська сирена, зображення XV ст. на карті XIX ст.

Версії про походження такого уявлення про Сиренку розходяться: з одного боку, дивовижна жінка-звір нагадує давньогрецьку Сирену, з іншого – казковий образ міг бути навіяний поєднанням рис дракона і грифона, що стали символами інших польських міст.

Сирена 19-20 століть: план каналізації

Варіант Сирени, найбільш наближений до русалки Фелікса Щенси Кварта, був прийнятий тільки в 18 столітті. Сувора русалка, яка войовничо піднімає меч, з тих пір стала прикрашати варшавський герб. Образ Сирени настільки припав до душі мешканцям Варшави, що жінку з хвостом риби почали зображати на листівках, документах, важливих паперах.

Сирена на плані Ліндлея

Сирена на плані Ліндлея

На зображенні ми можемо розглянути інтерпретацію цієї істоти, відбиту на плані системи міської каналізації. Малюнок був створений на початку 20 століття, і зберігається зараз у варшавському архіві.

Сирена в стилі ар-деко

Одним з найбільш незвичайних і витончених малюнків варшавської сирени можна по праву вважати творіння Стефана Норбліна, представника напрямок ар-деко. У 1915 році художник представив свою роботу на конкурсі емблеми міста. Особлива витонченість роботи і прекрасне промальовування складних деталей були високо оцінені суддями, проте на міську печатку русалка Норбліна не потрапила.

Варшавська сирена, С. Норблін

Варшавська сирена, С. Норблін

Для герба були обрані більш прості і впізнавані образи. Однак Сирена саме цього художника зайняла чільне місце в історії польського мистецтва.

Сирена пропагандистська

Нові історичні реалії змінювали зовнішність варшавської русалки. Під час війни з радянськими комуністами влада польської столиці підпорядкувала древній художній образ політичним потребам. На картині Владислава Скочиляса «Warszawo, do broni!» (Варшаво, до зброї!), що створена між 1919-1921 роками, зображена нова Сирена – войовнича жінка з драконячими лапами, грізно піднімає меч на ворога.

Владислав Скочиляс, «Варшава, до зброї!», 1920

Владислав Скочиляс, «Варшава, до зброї!», 1920

Пропаганда мала свій вплив: Варшава відстояла свою незалежність від посягань більшовиків. Однак естетичну цінність образ Сирени-войовниці, готової захистити місто, не втратив і по сей день.

Декоративна Сирена

Зовсім інше трактування міфічної істоти запропонував в 1900 році Маріан Вавженецький. Свою увагу символіст загострив на зображенні Сирени, як втілення жіночності.

Орнамент Маріана Вавженецького

Орнамент Маріана Вавженецького

У створеному орнаментальному образі художник підкреслив прекрасні вигини жіночого тіла і надав казковій суті більше людяності: звична луска або лапи дракона замінені химерним сплетінням до низу ногами, які перетворюються в гілля рослини.

Сирена Пабло Пікассо

Варшавська Сирена надихнула і знаменитого художника Пабло Пікассо. До 1953 року на стіні однієї зі звичайних варшавських квартир красувався величезний малюнок Сирени, промальований вугіллям. Цей малюнок Пікассо зробив в 1948 році під час свого візиту до Польщі.

Сирена Пікассо, 1948

Сирена Пікассо, 1948

Ми бачимо, що русалка відомого експресіоніста озброєна не середньовічним мечем, а звичайним молотком. Проіснувала ця оригінальна інтерпретація недовго – на прохання мешканців будинку влада зафарбувала малюнок.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *