Судова система Польщі
Судова система польської держави має багато спільного з аналогічними системами інших демократичних держав, але в той же час володіє цікавими особливостями. Законодавчою базою даної системи є восьмий розділ Конституції. Забезпеченням правосуддя займаються Верховний суд, загальні, адміністративні та військові суди. На випадок війни передбачено збір виняткового суду і прискорені процедури.
Суддів призначає президент, грунтуючись на кандидатурах, які пропонують члени Всепольської судової ради. Згідно із законом такі фахівці вважаються незмінними, так як в законодавстві не визначені часові рамки для таких посад. Причиною для звільнення може стати серйозне захворювання або втрата сил, що заважає судді виконувати покладені на нього обов’язки.
Про кожну інстанцію слід поговорити окремо:
- Верховний Суд
Даний судовий орган був заснований в 1917 році і вважається судом вищої інстанції. На сьогоднішній день в складі польського Верховного суду налічується 86 службовців. Згідно із законом «Про устрій судів загальної юрисдикції», що діє з 27 липня 2001 року, саме Верховний суд відповідає за контроль над роботою інстанцій загальної юрисдикції, а також військових і адміністративних судів. Його головною функцією вважається детальний розгляд касацій, а також гарантія правильної і цілісної інтерпретації законів.
Верховний суддя має право розглядати скарги на проведені вибори в сенат або сейм, президентські вибори і референдуми. Він також зобов’язаний контролювати діяльність нотаріальних та адвокатських палат. Не менш важливою сферою відповідальності є оцінка законопроектів.
- Загальні суди
Польські суди загальної юрисдикції займаються розглядом справ, які не мають відношення до установ спеціальної юрисдикції. Вони підпорядковуються безпосередньо Верховному суду і займаються вирішенням питань, пов’язаних з сімейними справами, соціальними і трудовими питаннями. Також в їх компетенцію входить робота з інстанціями, що займаються виконанням покарань, реєстраційними палатами і торговими судами.
- Військові суди
Дані органи працюють на основі відповідного закону «Про устрій військових судів», що діє з 21 серпня 1997 року. У центрі уваги військових судів перебувають кримінальні справи, що стосуються збройних сил. Самі суди знаходяться в підпорядкуванні військової колегії, що складається з 9 експертів.
- Адміністративний суд і Вищий адміністративний суд
Адміністративні суди республіки займаються вирішенням питань, що стосуються контролю над діяльністю публічної адміністрації. Вони відповідають за вступ в силу різних постанов і нормативних актів, виданих органами місцевого управління. Саме Вищий адміністративний суд є головним контролюючим органом у таких справах. Інстанція була заснована в 1980 році, але відомо, що така система юстиції існувала ще в довоєнний час в роки другої Польської республіки, але її скасували за радянських часів.
Комерційна палата відповідає за розгляд питань ведення бізнесу, функціонування митниці та торгівлі. Таких проблемних ситуацій з оподаткуванням та іншими фінансовими вливаннями в державний бюджет займається фінансова палата. Інші справи залишаються під опікою палати з загальних питань адміністративного права.
- Арбітражний суд
Польський арбітражний суд існує з 1950 року. З 1990 він працює на базі Польської торгової палати в Варшаві і користується особливою популярністю в Європі. П’ята частина справ, які розглядає арбітражний суд, носить міжнародний характер. Такий суд не безкоштовний і регламентується спеціальними тарифами. Тільки за 50 років роботи організації було успішно вирішено більше 10 тисяч суперечок.
Згідно з повноваженнями арбітражного суду, він розглядає звернення фірм з різних куточків планети на основі укладених раніше договорів, що призвели до судових спорів. Сторони можуть самостійно вибирати арбітрів з встановленого переліку. Користуватися послугами арбітражного суду можуть не тільки польські громадяни, а й будь-яка зацікавлена особа.
- Реформи в судовій системі
Судова реформа польської республіки 2017 року стала приводом для серйозних розбіжностей в уряді. Законопроект, прийнятий Сенатом в липні 2017 року, автоматично переводить Верховний суд країни під контроль міністерства юстиції. Його глава отримує право одноосібно призначати суддів окружних та апеляційних інстанцій. Підбором членів ради буде займатися парламент замість суддівського співтовариства. Представники опозиції критично поставилися до таких змін, розглядаючи їх як спробу встановлення диктатури.
Це спричинило за собою затяжне політичне напруження на всій території держави і підвищену увагу до дій влади Польщі з боку європейської спільноти.
Національний судовий реєстр
KRS, він же загальнопольський державний судовий реєстр, являє собою централізовану комп’ютеризовану базу даних, яка включає до складу три окремих реєстри:
- для підприємців;
- для асоціацій, організацій професійного або соціального типу, а також фондів і установ охорони здоров’я;
- для неплатоспроможних боржників.
Електронна база діє з січня 2001 року відповідно до закону «Про національний судовий реєстр», який був прийнятий ще в серпні 1997 року. Його головне завдання полягає в отриманні швидкого і надійного доступу до інформації про правовий статус зареєстрованої особи, способі її представництва та про ключові елементи її фінансового становища. Крім того, Національний судовий реєстр надає важливі дані про трейдера, включаючи наявність кредиторів і неоплачених вимогах, відомості про заборгованості податкового і митного типу, про заборгованості перед ZUS (управління соціального страхування) тощо.
Всі компанії, які планують працювати в відповідності до польського законодавства, зобов’язані пройти процедуру реєстрації в KRS. Отримати інформацію з національного судового реєстру можна абсолютно безкоштовно, так як він є загальнодоступним. Виписки, отримані таким чином, мають повноцінну юридичну силу.
Електронна версія даного реєстру представлена на порталі польського Міністерства Юстиції. Вона істотно спрощує процес реєстрації нової фірми. Номери KRS, NIP і REGON присвоюються новій компанії в автоматичному режимі. Якщо ж робити це не через реєстр, а традиційним способом, збір і подача відповідних бланків до районного суду займе набагато більше часу.
Використання такого реєстру також може бути корисним для іноземних громадян, які займаються пошуком офіційного працевлаштування в Польщі. Для перевірки інформації про будь-яку фірму досить просто знати її назву.
Конституційний Суд
Польський конституційний суд перевіряє, чи відповідають діючі нормативні акти Конституції країни. Судді, що працюють в цьому органі правосуддя, призначаються Сеймом за рекомендацією депутатів. Службовці мають право займати таку посаду протягом одного терміну тривалістю в 9 років. Всього налічується 15 суддів Конституційного суду польської держави.
Історія створення такої інстанції національного рівня почалася ще до Другої світової війни. Однак в той період полякам не вдалося організувати власний конституційний суд. Судова влада довгий час працювала за аналогом французької доктрини державного права, але вона не передбачала формування такого окремого органу. У повоєнні роки була поширена радянська модель держави.
Тільки в 1985 році з’явився сучасний трибунал, управління яким здійснював Сейм. Однак оновлення польської конституції в 1997 році дозволило йому здобути повну незалежність.
Крім перевірки нормативних актів і законів на відповідність Конституції даний суд володіє такими повноваженнями:
- залагодження конфліктів, що мають відношення до компетенції центральних конституційних органів країни;
- відповідність професійної діяльності і цілей політичних партій головному документу республіки;
- усунення проблем з перешкодою виконання прямих обов’язків президента.
Спірні моменти між адміністративними одиницями і державною владою, а також дійсність референдумів або виборів не входить до переліку повноважень Конституційного суду. Той факт, що польська судова система переживає кризу, свідчить про наявність в республіці серйозних проблем з незалежним органом контролю. Якщо Польща не впорається з ним самостійно, представники ЄС будуть змушені втрутитися.