Органи законодавчої влади Польщі. Сейм і Сенат – польський парламент
Польський парламент складається з двох законодавчих органів. Першим є Сейм, тобто нижня палата, другим – Сенат, тобто верхня палата. У Сеймі засідають 460 депутатів, в Сенаті 100 сенаторів.
Депутатом може стати кожен польський громадянин, який користується громадськими правами в повному обсязі, якій до моменту проведення виборів виповнився 21 рік. Сенатором можна стати у віці не менше 30 років.
Депутати є представниками виборчих округів, в яких вони отримали депутатські мандати. Межі виборчих округів у більшості випадків збігаються з межами одного Повіту або декількох повітів. У великих містах виборчі округи охоплюють менші адміністративні одиниці (гміни, райони).
Під час голосування в парламенті ні депутати, ні сенатори не зв’язані ніякими інструкціями своїх виборців. Конституція зобов’язує членів обох палат парламенту керуватися інтересом Республіки Польща в цілому.
Польська виборча система спирається на принцип партійності. Тому, як у парламентських виборах, так і у виборах місцевої адміністрації (а також у президентських) більше шансів мають ті кандидати, які користуються підтримкою політичних партій. Депутати з однієї і тієї ж партії створюють у Сеймі та Сенаті свої парламентські фракції. Саме у фракціях, як правило, народжуються проекти законів і поправок, оскільки тільки великі групи депутатів в змозі винести нові законопроекти на обговорення Сейму.
Депутати беруть участь у засіданнях Сейму, мають право ставити запитання членам Ради міністрів і вносити інтерпеляції. Депутати засідають у численних комісіях (постійних або спеціальних), створених для розгляду різних питань з області керівництва державою або суспільних проблем. У Сеймі ці питання розглядаються сеймових комісіями Сейму, в Сенаті – сенатськими комісіями.
У Сеймі РП постійно діють наступні комісії:
- Комісія з внутрішніх справ і адміністрації;
- Комісія у справах державного контролю;
- Комісія у справах спецслужб;
- Комісія у справах освіти, науки і молоді;
- Комісія з питань депутатської етики;
- Європейська комісія;
- Комісія по державних фінансів;
- Комісія з економіки;
- Комісія з інфраструктури;
- Комісія з фізичного виховання та спорту;
- Комісія з культури і засобів масової інформації;
- Комісія по зв’язках з поляками за кордоном;
- Комісія у справах національних та етнічних меншин;
- Комісія з національної оборони;
- Комісія з конституційної відповідальності;
- Комісія з соціальної та сімейної політики;
- Комісія за регламентом і депутатських справах;
- Комісія по сільському господарству і розвитку села;
- Комісія у справах органів місцевого самоврядування та регіональної політики;
- Комісія у справах Державного казначейства;
- Комісія у закордонних справах;
- Комісія у справах органів правосуддя і прав людини;
- Законодавча комісія;
- Комісія з охорони здоров’я.
У комісіях обговорюються проекти нових законодавчих актів (голосування по законопроектах в комісіях Сейму – це необхідний етап процесу законодавства, заключним етапом якого є прийняття нового законодавчого акта, обов’язкового для всіх громадян Республіки Польща).
У Сеймі та Сенаті нинішнього терміну повноважень, обраним на період 2001 – 2005 рр.. діють наступні парламентські фракції:
- Фракція партії Право і Справедливість;
- Фракція Громадянської платформи;
- Фракція Союзу лівих демократів;
- Фракція партії Самооборона РП;
- Фракція Ліги польських сімей;
- Фракція Народно-Національного Руху
Роботу парламенту, відповідно до закону, координують наступні органи:
- Маршали Сейму і Сенату;
- Президії Сейму і Сенату (маршали і віце-маршали);
- Конвент старійшин (маршали, віце-маршали і голови парламентських фракцій);
- Сеймові і сенатські комісії.
Дуже лаконічно і доступно. Дякую
Дякую за теплі слова 🙂 Дуже приємно 🙂