Незвичайні мости в Польщі
З точки зору кількості пам’яток на один квадратний метр, Польща цілком може конкурувати з Францією та Італією. А ось, що стосується мостів – то тут Польща поза конкуренцією! Мости – це справжній державний скарб.
Вони бувають різні. Одні – неймовірно красиві, що вражають людську уяву. Інші – забуті і кинуті в жертву природі. Треті, здавалося б, абсолютно даремні. Але всі вони на стільки чудові, завдяки індивідуальним особливостям, що не залишать байдужим жодного туриста.
Три віадука стоять в старій Буковій Пущі в околицях Щецина – смішні та абсолютно даремні. Чому? Та тому, що тут немає ні найменшого натяку хоч на якусь дорогу. Немає тут і видимих перешкод, якими б виправдовувалася наявність мостів. З точки зору інженерії – ці конструкції, м’яко кажучи, дивні.
У каркасі кожної конструкції – справжнісінький бардак. Одна сторона віадука побудована з бетону, інша – викладена з цегли. Не можливо помітити навіть крихітного натяку на стандарти мостобудування. Загалом – все це виглядає так, немов є макетом якоїсь незакінченої споруди.
Версій про призначення цих мостів – море. Одні вважають, що віадуки були побудовані для навчання водіння в екстремальних умовах, інші – що це невдалий інженерний експеримент. Але є ще одна версія, згідно з якою ці мости використовувалися в’язнями робочого табору під час II Світової війни в якості дороги через ліс.
Шараду вдалося вирішити тільки кілька років тому за допомогою офіцерів Польської Армії. Виявляється, в цих місцях за часів II Світової війни діяв пункт навчання саперів. Тому і така різноманітність будови. Тепер цей архітектурний хаос стає більш зрозумілим з точки зору стандартного навчального застосування.
Ще один цікавий польський міст знаходиться над річкою Тіною, біля села Єзеро в Жулавах. Він не довгий, всього 3,2 метра, ажурний, дуже нагадує розвідні містки, побудовані сто років тому в Жулавах переселенцями з Голландії – менонітами. Особливого шарму мосту додають ланцюги, які звисають з високих кратовніц (ферм). Старовинна конструкція (1885 рік) виглядає досить оригінально. Центральний проліт розділений на дві рухомі стулки. Колись, вони підносились ланцюговим механізмом і виглядали, немов величезні ваги.
На жаль, піднятися на міст нема ніякої можливості – він абсолютно закритий для відвідувачів. А ще 100 років тому, його величезне багатотонне крило могла підняти всього одна людина, просто повернувши рукоятку – на стільки ідеальним був механізм. Сподіваємося, що місцева влада коли-небудь відреставрує цей чудовий міст і ми зможемо на власні очі переконатися в чудових можливостях інженерії 19-го століття.
У Щецині знаходиться єдиний активний, підйомний, залізничний міст у Польщі. А у цілій Європі таких конструкцій залишилися одиниці.
Сталева, кована конструкція була перекинута через притоку Одри, річку Регаліцу, в 1936 році. Міст обслуговує залізничне сполучення Щецина з Сілезією. Підйомний механізм моста на стільки збалансований, що розвідне весло, хоча і важить 163 тонни, приводиться в рух мотором, з потужністю в всього 32 кінські сили – це менше, ніж у звичайному легковому автомобілі. Цікаво те, що на мосту абсолютно немає електричної лінії, тому проїжджаючі поїзда повинні попередньо скидати швидкість.
Цей міст встиг засвітитися і в кінематографі. У 2004 році до нагороди «Оскар» був номінований фільм чеського режисера Боббі Гарабедіана «Міст», фінальні сцени якого були відзняті на щецинському розвідному мосту.
Є мости залізничні, розвідні, дерев’яні, сталеві та інші… А чи чули ви про мости-фортеці? Забутий і знятий з користування міст у Станах (пол. Most Kolejowy w Stanach) досі охороняють дві міцні сторожові башточки.
Цей міст був побудований на річці Одрі за часів I Світової війни. Переправа через Одру мала велике стратегічне значення, оскільки по цьому мосту проходили ешелони з боєприпасами та продуктами. Німецькі штабісти вирішили зміцнити міст і спорудили по обидва боки потужні фортифікаційні вежі з бійницями. На першому поверсі веж знаходилися спальні кімнати, на другому – сторожові пости, а між собою вони були з’єднані підземним тунелем. У стінах повно дірок від куль.
Акведук у Фоютові (пол. Akwedukt w Fojutowie) з першого погляду здається, що це цілком звичайний міст. Але, як тільки ви підніметеся на його вершину, то побачите, що замість звичної плоскої дороги на ньому знаходиться вода! Цей, найбільший в Польщі акведук, знаходиться в Борах Тухольських, в селі Фоютово, і є вельми цікавою гідротехнічною спорудою. Верхньою частиною акведука проходить русло великого каналу Брди, а під склепінням – пропливає річка Черська Струга.
Історія цієї незвичайної споруди почалася в 1807 році, коли, під час війни з французами, прусський кайзер Вільгельм III сховався в маленькому тухольському селі. За легендою, монарх побачив, що місцеві жителі відчувають гостру нестачу питної води і вирішив, в нагороду за гостинність, поліпшити їх життя шляхом будівництва акведука.
Ось такі у Польщі мости – красиві, такі що зачаровують, цікаві, а іноді – і зовсім безглузді з погляду інженерії. Але головне, що вони протягом багатьох років викликають у гостей і жителів Польщі неймовірні враження.