Ельблонгський канал
Ельблонгський канал (Острудсько-Ельблонгський) – (пол. Kanał Elbląski, нім. Oberländischer Kanal) канал біля польського міста Ельблонг, з’єднує Ілавське поозеря (систему озер в околицях міст Ілава і Оструді) з Віслінською затокою Балтійського моря. Повністю розташований в межах Вармінсько-Мазурського воєводства.
Історія
Територія, де розташовується канал, відійшла Польщі від Німеччини по Потсдамському договору в 1945 році. Ідея поєднати багаті озера (всього їх налічується близько 9000) з Віслінською затокою виникла у німців дуже давно, вся проблема полягала в тому, що на відносно короткій ділянці – 9,6 км перепад висоти складав близько 99,5 м Шлюзи будувати було неможливо.
Проект був розроблений в 1825 році прусським інженером Якобом Георгом Стеенке (Georg Jakob Steenke) з Кенігсберга, який працював при дворі Фрідріха I і Фрідріха II з метою будівництва водного шляху для господарського з’єднання Східної Пруссії (нім. «Oberland») з Балтикою.
Проект чекав втілення в життя майже 20 років (1825-1844), його ніхто не брався фінансувати. Після довгих поневірянь Стеенке отримав аудієнцію у короля, де і виклав свою ідею. Король поставився до ідеї прохолодно, але тим не менш, до реалізації проекту приступили в 1848 році – спочатку знизили рівень озер близько 2 м, рили, насипали, будували шлюзи на озерах; німці вклалися вже до 1852 року. А остаточні роботи у зв’язку з безліччю прилеглих озер були проведені до 1860 року.
Під час Другої світової війни канал був зруйнований, але вже в 1947 році по каналу пройшов перший туристичний пароплав.
Опис
Довжина головного ходу каналу – 82 км. Крім того, канал має кілька відгалужень, а саме:
- Оструді – Ілава (48 км)
- Оструді – Старе Яблонкі (16,8 км)
- Міломлин – Ілава (31 км)
Саме незвичайне місце каналу, яке принесло йому популярність – невелика ділянка (9,6 км) зі значним перепадом висот (більше ста метрів). На цій ділянці збудована система з п’яти суднопідіймачів, які перевозять судна посуху.
За принципом дії суднопідіймач нагадує фунікулер і є, таким чином, свого роду судновозною залізницею. Суднопідіймачі досі приводяться в дію оригінальними гідравлічними механізмами, збереженими з часів побудови каналу. Також на каналі є два шлюзи.
Канал пропускає невеликі судна водотоннажністю до 50 тонн (аналогічні російським річковим трамваям).
Судноплавство
Пасажирське судноплавство по каналі здійснює пароплавство Żegluga Ostródzko – Elbląska (Острудсько-Ельблонське пароплавство). Канал також відкритий для проходу приватних суден, яхт і катерів.