Готуємо дитину до навчання за кордоном. Поради для батьків
Кількість українців, що виїжджають для отримання освіти за кордон (найбільше – в Польщу) з кожним роком збільшується, при чому цікавість до ліценціату (бакалаврату) не поступається цікавості до магістерських програм. Нині все більше батьків переконується в тому, що отримання європейського диплому – це не показник престижу, а можливість дати дитині знання «для життя», отримання яких в вітчизняних університетах під питанням. Та як наважитися відпустити неповнолітню дитину (16-17 років) за кордон? Як підготувати майбутнього студента до життя «без мами-тата»?
По-перше, потрібно розвивати в дитині самодисципліну і відповідальність. В європейських закладах освіти студентам надаються всі можливості для успішного навчання, вдосконалення особистих якостей, фізичного і культурного розвитку. Цьому сприяє все: і відмінна інфраструктура (обладнані аудиторії, сучасні лабораторії і комп’ютерні класи, бібліотеки, спортивні і музичні зали, басейни і т.п.), і відкритість викладачів, і готовність персоналу прийти на допомогу в скрутному становищі. Від студента вимагається лише одне – повна самовіддача для навчання в міру своїх сил та здібностей, участь в житті закладу і прийняття існуючих там правил поведінки.
Для дітей, що знаходяться вперше в житті далеко від батьків, іноді це складна задача, адже є спокуса «просачкувати», а батькам пояснити незадовільні результати суворістю вчителів, упередженим ставленням чи нерозумінням того чи іншого предмету. Тому кожна дитина, що збирається навчатися за кордоном, повинна розуміти, що від неї очікують серйозного дорослого ставлення до навчального процесу і студентського життя. Молода людина повинна чітко розуміти, що від старанного навчання сьогодні залежить подальша кар’єра, а європейська освіта – це шлях до шенгенського рівня життя.
Перше, що відмічають наші студенти, вступивши в іноземні ВНЗ, – це абсолютно інший стиль викладання і спілкування вчителя/викладача з дітьми. За кордоном наставник – це партнер, мета якого – разом з студентом досягнути кращих результатів. Викладачі не підносять себе на недосяжну височину, не встановлюють бар’єрів, заохочують запитання та конструктивні дискусії. Думка кожного студента сприймається серйозно і є важливою, на помилки вказують тактовно і ненав’язливо. Індивідуальний підхід – над усе, а в навчальному процесі головна роль відводиться критичному мисленню людини.
Тут не буде «зубріння» чи бездумного переписування лекцій, заохочуються нестандартні шляхи розв’язання проблеми/задачі. Викладачі намагаються розвинути в студентах ораторські здібності, під час дискусій кожний повинен відстояти свою точку зору, навести переконливі докази і виступити публічно, підготувати презентацію – така практика безперечно тільки допоможе в подальшому житті. Тому заохочуйте дитину до критичного нестандартного мислення, відкрийте їй очі на непотрібне витрачання часу на переписування чужих думок, вимагайте гарно викладених своїх думок (нехай в обсязі п’яти речень) замість списаного твору з Інтернету.
Багатьох батьків насторожує в західних освітніх закладах можливість самостійного вибору предметів до вивчення. Такий підхід дуже відрізняється від нашої системи освіти. Європейська система передбачає обов’язкові предмети навчальної програми і предмети «на вибір» відповідно до побажань та уподобань студента. Потрібно зазначити, що у студентів є можливість не лише обирати предмети, але й викладачів. Тому до вибору цих предметів студент також повинен бути готовим, підходити до цього свідомо, не орієнтуючись на «модні»/«легкі» напрямки, чи «добрих» викладачів. Звичайно, бажано, щоб студент уже знав, чим би хотів займатися в майбутньому.
Питання мови також є одним з головних при підготовці дитини до навчання за межами рідної країни. Щодо польських ВНЗ, то більшість з них не вимагає досконалого знання польської мови на момент вступу. Університети Польщі для своїх іноземних студентів проводять адаптаційні інтенсивні курси польської мови перед початком навчання (в вересні, а навчальний рік починається з жовтня).
Якщо дитина вступає на технічну спеціальність і має гарні здібності до мов, то можна з упевненістю сказати, що такого місячного курсу буде достатньо. Якщо ж вибір впав на гуманітарну спеціальність, то краще розпочати вивчення мови завчасно. Найкраще це зробити на мовних курсах в Польщі, яких багато проводиться влітку. Спілкування з носіями та перебування в мовному середовищі – це найкращий стимул для опанування мовою.
Звичайно, говорячи про підготовку дитини до самостійного життя, неможливо обійти увагою фінансові питання. Неповнолітній повинен вміти планувати свій бюджет, розраховувати витрати і не просити щомісячного збільшення надходжень. Дуже добре, якщо дитина має власне бажання знайти посильний підробіток, що дозволяє студентська віза, і чим не гребують наші студенти, починаючи з другого курсу навчання за кордоном.
Окрема тема, це – побут. Непоодинокі випадки, коли дитина досконало володіє мовою, блискуче навчається, є свідомою і мотивованою, але… не вміє приготувати собі вечерю чи випрати білизну. Якщо батькам не байдуже здоров’я нащадка, то радимо в процесі підготовки дитини не пройти повз теми особистої гігієни, здорового харчування та шкідливості фастфуду.
Психологічна готовність дитини насамперед визначається психологічною готовністю батьків, тобто саме батьки повинні розуміти, що не матимуть змоги щотижня відвідувати свою дитину і вирішувати замість неї всі проблеми. Купівля продуктів, ремонт взуття чи комп’ютера, загублений телефон, конфлікт в гуртожитку чи лікування простуди – це все повинно вирішуватися на місці, безпосередньо студентом. Батькам же залишиться тільки підбадьорювати, розраджувати і мотивувати свого студента по скайпу та з нетерпінням очікувати на канікули додому.
З приводу навчання в Польщі звертайтесь за нашими контактами